Joga: 5 dôvodov, prečo s ňou začať

Joga ako cvičenie má množstvo rôznych stupňov a druhov, ktoré sú rozdelené podľa náročnosti jednotlivých cvičení a polôh alebo podľa našej preferencie – niektoré druhy jogy sú zamerané viac na rozvoj sily, iné zasa na správne dýchanie a koncentráciu mysle. Joga má množstvo pozitívnych účinkov na naše fyzické a duševné zdravie, napríklad..


1. Spevnenie tela a flexibilita

Joga sa vyznačuje špecifickým striedaním polôh tela, ktoré sa v slovníku jogy označujú pojmom asana. Každú z týchto polôh by sme mali vykonávať pri správnom držaní tela – preto je dôležité, aby sme boli pri joge trpezlivý a hneď zo začiatku sa nevrhli do náročnejších cvikov. Správne držanie tela pri cvike má preukázateľné účinky na spevnenie tela, svalov a kĺbov. Postupným a pomalým striedaním polôh počas jogy tiež zlepšujeme našu ohybnosť a pružnosť svalov. Slabé a neohybné svaly bývajú často príčinou nečakaných a dokonca aj chronických bolestí, ktoré nás neohrozujú len pri športoch, ale aj pri každodennej činnosti.

joga západ slnka


2. Uvoľnenie mysle a stresu

Joga a meditácia sú najlepšími nástrojmi na uvoľnenie každodenného stresu a upokojenie mysle. Rovnako ako pohyb v prirode, aj meditácia a sústredenie sa na hlboké dýchanie dýchanie má pozitívne účinky v boji proti stresu. Základom každého cvičenia jogy je správne dýchanie – sústredenie sa na hlboký nádych a výdych. Napríklad pri polohách v sede môžeme zavrieť oči a zamerať našu myseľ na dýchanie a precítiť každú časť nášho tela. Musíme byť trpezliví – je prirodzené, ak sa nám na začiatku nebude pri sústredení dariť a budeme mať pocit plnej hlavy myšlienok. Dôležité je nevzdávať to pri prvom neúspechu.


joga strečing3. Zlepšenie dýchania

Ďalším pozitívnym účinkom jogy, ktorý súvisí so sústredením sa na dýchanie, je jeho samotné zlepšenie. Pravidelným cvičením jogy sa naučíme vnímať rytmus nášho dychu. Počas stresových momentov v práci či doma si ľahko všimneme, že nedýchame zhlboka. Náš dych sa podvedome zrýchli a pri pocite paniky a nervozity sa náš organizmus nedostatočne okysličuje. Najlepším liekom na zmiernenie stresu v našom tele je hlboké a pravidelné dýchanie, ktoré sa rýchlo naučíme aj krátkou jogou počas dňa. Zlepšíme tým zdravie našich pľúc, srdca a prekrvenie ciev.


4. Lieči bolesť chrbta a svalov

Striedanie polôh počas cvičenia jogy môžeme zamerať aj na problémy pohybového svalstva, ktoré závisí od zdravia a kondície našej chrbtice. Často sa stretávame s bolesťou chrbta u ľudí, ktorí majú sedavé povolania a v práci musia tráviť čas pred počítačom. Sed na stoličke nie je pre naše telo prirodzený a tráviť v takejto polohe niekoľko hodín nie je ani zdravé. Odporúča sa dávať si pravidelné prestávky, počas ktorých by sme mali naše telo natiahnúť, aby sme tak predišli skráteným svalom a bolestiam. Skvelým riešením je aj v takejto situácií pár minút jogy, ktorá okrem posilňovania nášho tela pomáha aj pri liečení bolesti svalov a chrbtice

joga sed


5. Sebadisciplína – vystúpte z komfortnej zóny

V súvislosti s modernými technológiami všade okolo nás rastie stále viac potreba vedieť „vypnúť“ – vyhradiť si denne čas pre seba. Joga je skvelým nástrojom na vyplnenie voľného času, ktorý ma pozitívne účinky pre naše psychické a fyzické zdravie. Cvičením jogy si tiež budujeme našu sebadisciplínu a schopnosť vystupovať z našej komfortnej zóny. Ak si dokážeme denne vyhradiť čas na jogu a s ňou spojenú meditáciu, učíme tak naše telo nové veci, s ktorými sme sa doteraz nestretli. Zároveň budujeme našu sebadisciplínu – pretože nie je ľahké cvičiť denne aspoň polhodinu jogu, ak máme pracovné povinnosti a plnú hlavu termínov. Schopnosť nájsť si čas pre seba a pre naše zdravie oceníme najmä z dlhodobého hľadiska a pozitívne účinky jogy sa odzrkadlia aj v našom pracovnom a rodinnom živote.

Ako začať behať? Rozhýbte svoje telo už dnes

Behanie je popri chôdzi najprirodzenejší pohyb pre človeka. Tento typ pohybu a športu je stále viac populárnejší v dnešnej dobe sedavých povolaní, keď trávime denne hodiny v práci v kancelárií. Beh má množstvo pozitívnych účinkov na naše telesné a duševné zdravie, najmä uvoľnuje od stresu vyplavovaním stresových hormónov a posilňuje našu celkovú „kondičku“.

Najlepšie na behu je to, že to môže robiť naozaj každý. Na to, aby sme začali behať, nepotrebujeme vyšportovanú postavu ani najdrahšie bežecké topánky alebo iné moderné vybavenie. Vybehnúť von môžeme tiež skoro ráno alebo neskoro večer za každého počasia – nie sme tak obmedzovaní časom alebo vybavením, ako v posilovni. Na začiatok by sme však mali…


Poznať svoje telo

Ak sa rozhodneme začať s behom, najdôležitejšou vecou je neprehnať to. Tempo nášho behu by sme mali postupne zvyšovať a určite sa na začiatku vyhnúť šprintom na dlhé trate. Aj keď môžeme byť v hlave o našej výdrži optimistický, pri behu zaťažujeme nielen srdce, ale aj svaly a kĺby. Postupným zvyšovaním tempa správne budujeme našu kondíciu a vyhneme sa prípadným zraneniam a problémom. Ak sa chceme zlepšovať v behaní, platí to, čo vo všetkom – trpezlivosť ruže prináša.

tenisky na behanieBeh nie je súťaž

Pri behu by sme sa nemali porovnávať s ostatnými. Je to samozrejme iné v prípade, ak beháme profesionálne. Na začiatok je dôležité poznať svoje telo a svoje limity a uvedomiť si, že bežci okolo nás sú na inej úrovni. Nemalo by pre nás zmysel porovnávať sa s niekým, kto behá už niekoľko rokov – navyše, necítili by sme sa ani tak pozitívne, ak by sme s niekym pretekali. Ako hovorí známy citát, jediný človek, s ktorým by sme sa mali porovnávať, sme my sami. Súťažou „so sebou“ postupne zlepšujeme naše výsledky a posúvame sa ďalej.


Behom k zdraviu

Behanie má veľa pozitívnych účinkov na naše zdravie a organizmus – je to taký „všeliek“. Pomáha zlepšovať naše dýchanie, psychiku a kardiovaskulárny systém, teda našu výdrž. Zlepšuje tiež náš metabolizmus a je najlepším pomocníkom, ak chceme zhodiť pár kíl. Behanie uvoľnuje stresové hormóny, vďaka čomu sa cítime v lepšej nálade a spokojnejšie. Pravidelný beh tiež zvyšuje kapacitu našich pľúc a posilňuje našu kostrusvaly.

beh večerRáno alebo večer?

Je lepšie behať skoro ráno alebo večer? Na túto otázku neexistuje správna odpoveď. Je to veľmi individuálne a najvhodnejšia odpoveď by bola: „ako je vám to pohodlne“. Pozitívne účinky behu na zdravie nezávisia od toho, kedy sa rozhodneme vybehnúť von.

Beh ráno nás môže nabudiť energiou a cítime sa viac pripravení do nového dňa. Na druhej strane je pre väčšinu ľudí ťažšie ráno vstať a prinútiť sa behať. Behanie večer nám pomôže uľaviť od stresu po náročnom dni – pred večerným behom by sme nemali do žalúdku dať veľkú večeru, aby sa nám dobre behalo. Toto pravidlo platí pred každým behom.

beh a tekutinyNezabudnime na tekutiny

Po behu by sme mali doplniť naše telo dostatočným množstvom tekutín, ktoré sme počas pohybu stratili. Počas dlhších behov sa odporúča zobrať si so sebou malú fľašu s vodou a piť počas behu.

Zdravé raňajky – pár tipov ako začať

 

Wafle, palacinky , alebo aj iné sladké  či slané maškrty sa dajú jesť a pripravovať bez toho, aby mal človek “ zlé svedomie “ .

Celkovým základom, ktorý neodmysliteľne  patrí k základu dobrého a zdravého sa stravovania patrí jednoznačne poznanie.

Áno – POZNANIE, alebo lepšie povedané, VZDELÁVANIE seba samého, SPOZNÁVANIE svojho tela a dôležitých signálov, ktoré nám telo vysiela.

Mnohí z vás už zažili pocit nespokojnosti so sebou samím, či so svojou postavou, so svojimi zlozvykmi . Často sa vám stalo, že ste chceli niečo zmeniť ale buď ste to jednoducho povedané SPACKALI , alebo sa VZDALI hneď na začiatku.

Chyba pramení v tom, že ste nepoznali ako to celé funguje , ako začať , čo si nakúpiť , atď…

Zdravé raňajky sú nevyhnutnou časťou každého dňa .

Základom by mali byť rozložený prísun vitamínov, sacharidov, tukov a bielkovín. Nezabúdajúc na pitný režim.

Zdravé raňajky znamenajú v podstate nejakú akoby výmenu nezdravého za zdravé .

Uveďme si pár príkladov :

  • čokoláda – áno, v miernom množstve a horká
  • mlieko – áno , ale čo tak vyskúšať rastlinné , mandľové či kokosové
  • pečivo – áno, cereálne alebo špaldové, existuje dokonca množstvo receptov na pečivo bez múky a zbytočného cukru

Medzi zdravé a plnohodnotné raňajky by trebalo spomenúť cereálie s rozličným ovocím ,orieškami či kúskami horkej čokolády , alebo palacinky s vajíčok a rozmixovaných vločiek s kúskom medu a orieškami .

Pre milovníkov slaných dobrôt napríklad omeletku, proteínové žemličky so syrokrémom , alebo rôzne moderné SMOOTHIE ktoré sú mimoriadne bohaté na ovocie a zeleninu.

Takže v stručnosti a jasne – nahradíme nezdravé tým zdravím , zaradíme dostatok tekutín a myslíme pozitívne 🙂

 

 

Vianočné nákupy

Vianočné nákupy 

Ach tie Vianoce 

S týmto nádherným sviatkom sa spája jednak mnoho príjemných aktivít ,ako napríklad stretnutie sa s rodinou a blízkymi, kopa napečených koláčikov , či dlhé rozprávanie sa pri horiacom krbe o takmer uplynulom roku .

No má to aj tú druhú stránku , pre niektorých príjemnú a pre iných ako by sme to povedali “ nevyhnutnú “ .

A tou sú práve vianočné nákupy, lámanie si hlavy nad tým , komu by sa aký darček páčil, rozpomínanie sa na to, kto by si čo prial .

Ľudia navštevujú rôzne trhy, rozličné mestá, alebo hľadajú v domácom pohodlí na internete darčeky pre svojich blízkych .

Často sa nechajú inšpirovať na rôznych stránkach , ale nájdu sa aj taký , ktorý využijú svoju fantáziu k tomu, aby vlastnoručne priložili ruku k dielu a samostatne niečo vyhotovili.

Veď – nie je to krásny pocit, ak viete, že ste dostali niečo , čo Vám niekto vyhotovil sám? Pod takýmto darčekom sa skrýva omnoho viac , veď napríklad – chce to nápad , minúty a možno aj hodiny či dni premýšľania nad Vami a nad tým , čo by sa Vám páčilo .

Tu ma napáda čistá detská vynaliezavosť . Také dieťa sa veľmi nezamýšľa a koná svojím čistým detským rozumom a srdiečkom .

Vezme papier a pastelky a niečo Vám nakreslí.

No nepoteší Vás to najviac ? Nevyčarí Vám to úsmev na tvári ? Nezohreje pri srdci ?

Vianočné nákupy plánujú ľudia aj niekoľko mesiacov dopredu,ale nájdu sa aj taký , ktorý si to nechávajú na poslednú chvíľu a tým pádom sa s príjemného vianočného nakupovania stáva akýsi stres a trápenie sa nad tým , komu a ako ulahodiť.

Niektorí ľudia už takpovediac natoľko “ zmoderneli “ , že namiesto trocha premýšľania , zapojenia fantázie alebo hľadania inšpirácie, venujú peniaze .

A tu sa pýtame – “ prečo ? “

Veď najdôležitejšie je predsa, byť zdravý a spokojný v kruhu tých , ktorých milujeme .